پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
شب یلدا خوش ( موقت)
نوشته شده در شنبه 30 آذر 1392
بازدید : 895
نویسنده : بيك بابا

عمرتان صد شب یلدا و ایام خوش

هدف فرهنگ نویسی نیست فقط قصد تبریک داشتم:

دیزج خلیل دارای مردمی مهربان و صبور است و آداب و رسوب کهن را هنوز می توان در آن دید   از جمله شب یلدا ( چله گجه سی) است که هنوز در بین این جمع زنده نگه داشته شده و بر این باورند که این شب از عوامل جمع شدن فامیل و دوستان به دور یکی از بزرگان خانواده و باعث مسّرت وشادی واحترام به بزرگان واموزش کوچکترها به رعایت احترام و همچنین شنیدن خاطرات و تاریخ و صله رحم بوده و دارای ارزش معنوی است .و خوردن هندوانه را عاملی بر بی اثر کردن سرما در طول زمستان می پندارند.

 در این شب برای نو عروسان و داماد ها و نامزدها هدایایی تحت عنوان چله طبقی تهیه ومحترمانه به خانواده عروس یا داماد هدیه می گردد، محتویات این طبق یا خنچه معمولا شیرینی ، میوه های فصل ،هندوانه ،پارچه ،هدیه خاص است که با جشن و سرور در منزل تحویل میدهند و مادر داماد یا عروس نیز در مقابل این خنچه اقدام به هدیه دادن به آورنده طبق می کند ( مانند پول نقد ، چوراب و دستمال و...) و ازهمراهان نیز پذیرایی می نماید.

در منزل بزرگان سینی هایی که حاوی هندوانه ، آجیل ،گندم برشته ، لبو،حلوای گردو ، سنجد ، کشمش و... آماده است تا میهمانان را پذیرایی کنندو با قصه هایی از کوراغلی ،حسین کرد شبستری ، تاریخ خانوادگی ، تاریخ گذشتگان ، شاهنامه ، بیاتی ها ، سعدی وعبرت ها و مثل ها ، داستان های اصلی و کرم شب یلدا را به سر می کنند . شور انگیز ترین لحظه  لحظه بریدن هندوانه توسط بزرگ مجلس ایت که شادی مضاعف می گردد.

مراسمات شال اندازی از رسوم قدیم وقاشق زنی از رسوم وارداتی تهران محسوب می شود.


:: موضوعات مرتبط: , سرگرمی ها , ,
:: برچسب‌ها: شب , یلدا , چله , عروس , دیزج خلیل ,



موضوعات موقت
نوشته شده در چهار شنبه 13 آذر 1392
بازدید : 763
نویسنده : بيك بابا

 

مفاد تمامی موضوعات موقت در پایان سال 92 بنام یکی

از افتخار آفرینان  علمی، فرهنگی ، اجتماعی و... زادگاهم

تحت عنوان حیات فرهنگی و تمدن دیزج خلیل علیا  تغییر مطلب داده خواهد شد.

مطالب بعد از شهریور  92موقتی است.

     بیک بابا

  




همشهری های فهیم (موقت 2 ماه)
نوشته شده در پنج شنبه 7 آذر 1392
بازدید : 522
نویسنده : بيك بابا

 از سال 91 تا امروز تعداد تقریبی بازدیدکنندگان صاحب نظر از وبلاک 4600 نفر بود در واقع 4600 نفر کمک فکر دادند و روستا ی دیزج خلیل علیا را مطالعه نمودند و بازدید کننده عمومی به 18000نفر رسید و در این دوره سعی کردم با حداقل پیوند ها  پیوند  داشته باشم. از آنجایی که همشهریانم افرادی فهیم و با معلومات هستند و پذیرش مطالب ضعیف و مطالعه نشده بر آنان ثقیل است و غیر ممکن (مانند اینکه بگوییم خشک شدن دریاجه ارومیه بخاطر فساد است). این مردم افرادی اهل مطالعه و علم هستند ، دستیابی به حقایق ، ریشه های اصیل اعتقادی  از خصایل آنهاست  بنابراین  امروز تصمیم گرفتم با چندین سایت و وبلاک پیوند بزنم .تا همشهریانم به  تعدادی از سخنرانی های اساتید معتبر و صاحب نظر ( متناسب با شخصیت این مردم است )راحت تر دسترسی داشته باشند. 

   اگر تاکنون نشناختی بدان که مردم این روستا تاعلماُ نکاوند، چیزی نمی پذیرند  .                                                                                                                                                                                    بیک بابا


:: برچسب‌ها: همشهری , ازقندی , قرایتی ,



زهرا رضایی
نوشته شده در دو شنبه 4 آذر 1392
بازدید : 925
نویسنده : بيك بابا

 

آموزش روبان دوزی در مسجد صادقیه توسط خانم رضایی


:: موضوعات مرتبط: , سرگرمی ها , البوم عکس , ,
:: برچسب‌ها: زهرا , رضایی , مسجد صادقیه , ,



امروز( موقت )
نوشته شده در یک شنبه 3 آذر 1392
بازدید : 729
نویسنده : بيك بابا

 

سلام صبح بخیر عزیز جان

دو سفارش کوچک برای امروزت دارم اگر توانستی عمل کن. هیچ اصراری بر انجامش نداری.

1-یاد بگیر که در زندگی، از نقاط ضعف خود به عنوان نقاط قوت خود استفاده کنی.راز موفقیت در زندگی ، داشتن امکانات نیست، بلکه استفاده از" بی امکانی" به عنوان نقطه قوت است.

2-وقتی کسی تو را آزار داد باید روی شن های صحرا بنویسی تا بادهای بخشش آن را پاک کنند ولی وقتی کسی محبتی به تو می کنند باید آن را روی سنگ بنویس تا هیچ بادی نتواند آن را از یاد ت ببرد.

                                                                                                            بیک بابا


:: برچسب‌ها: امروز , سفارش , صحرا , ,