با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید
به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين
وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد
و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
جوانی –بهروز(الگوسازی پایه لباس زنانه بر اساس متد جوان)
جوالازاده. حسن (اصول طراحی مدل و قالب قطعات زیخته گری، متاب های مرجع فولاد در 6 جلد، عیوب عملیات حرارتی ، صاحب 199 مقاله انفرادی و مشترک و 14 مقاله کنفرانسی)
حیدری-حسن (اندیشه و بینش)
خلیلی-علیرضا(ترجمه استانداردهای گردش مالی بین المللیIFRS -یادی از بزرگان مالی و حسابداری ایران)
زاهدی دیزجی. میرمهدی(آزمایش های شیمی تجزیه دستگاهی) کروه نویسندگان- دارای دارای چندین مقاله بزبان انگلیسی و فارسی
رشید زاده- عباداله ( کنترل کیفی بین الملل صنعت هواپیما) به زبان انگلیسی
سلیمی فرد- احمد(نگاهی به تاریخ و جغرافیای شبستر.تسوج.صوفیان)
شفی زاده- علی اکبر(، مدیریت سرمایه های فکری)
شفی زاده دیزجی.(ریاضیات پایه پیش دانشگاهی ادبیات و علوم انسانی)
صیدی محمد اسماعیل. زندگی نامه رستم صیدی
صفت جو محمد رضا( بررسی نامه های امیرالمونین (ع) با معاویه)
غفار زاده- غفار( آشیق غریب ایله شاه صنم، خیال شهری، بال اریسی، ائل منی آتماز،بولاق باشی، قاچاق نبی ،گونئی مثللری،کور اوغلی،اصلی ایله کرم ،حسین کرد شبستری )
فتح اله زاده. رامین ( رابطه بین سابقه کاری اعضای هیئت مدیره و دستکاری واقعی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران. 2مقاله)
کافی-حسن .( روز اول معلمی)
کاظم پور. فاطمه(نقش تئوری چرخه حیات و جریان نقد آزاد در تبیین سیاست پرداخت سود. دو مقاله ژورنالی و کنفرانسی)
کاظم پور. مهدی(spssآزمون آماری به همراهراهنمای استفاده از ابزار100، کتابچه راهنمای مشاوره پزشکی از راه دور) و چندین مقاله علمی و کنفرانسی
کاظم پور. محبوبه(فیزیک رفیق هنرستانی ها) و 3 مقاله
کرم زاده-صادق ( امنیت در شاهنامه ، چراچوپان نباشیم، دیزج خلیل ، انساب ، جلد دوم دیزج خلیل)وسه مقاله
لطیفی-حسین (ماوای اؤلوم) فرانسه
مالکی-فرزانه (ساز و خاک)
مالکی نسرین( دها مقاله علمی و تحقیقی دارویی)
مختاری دیزجی ، فاطمه( بهبودزندگی سالمندان) و یک مقاله
مهدوی-ساحل (مبانی سنجش از راه دور ، هوش هیجانی به زبان آدمیزاد) و سه مقاله
نقابی-محمدعلی(عاشیق مجسمه سی، اوشاقلار ناغیلاری، آذربایجان بایاتیلاری، اوشاقلارباغچه سیندا غنچه لر، حسن و محبوبه ناغیلی، عاشیق خسته قاسم، سیمای دیزج خلیل، شبسترلی معجزین حیاتی، لغت نامه شعر معجز، نگاهی به زندگی معجز شبستری، زندگی نامه نقابی، ده ها مقاله بزبان ترکی و فارسی)
نوزاد دیزجی. نازیلا دارای سه مقاله مشترک تحقیقی
وحدت- عبداله (دادلی سوزلر)
وفایی دیزجی. فرناز(تفسیر موضوعی نهج البلاغه- راهنمای جامع رودکی و منوچهری–گزیده مرصادالعباد-و241 اثرویراستاری مشترک)
با یکی از اساتید و کارشناسان صحبت به میراث ملی معنوی( ناملموس) سوق داده شد.
گفتم: زادگاه ما هم دو سه مورد میراث ملموس داردکه سال هاست به ثبت رسیده ولی هیچ تاثیری در زندگی محلی نداشته از سویی میراث فرهنگی معنوی زیادی وجود داردکه متاسفانه جای امورفرهنگی تنگ است اگر هم روی این میراث سرمایه گذاری شود باز همان آش است و همان کاسه.
فرمودند: کاش میدانستی که بند دوم کنوانسیون ۲۰۰۳ یونسکو، میراث فرهنگی ناملموس را این گونه تعریف کرده: رویهها (عُرفها)، نمادها، دانشها، مهارتها، ابزارها، اشیا، آثار هنری و مکانهای مرتبط با آنها، که جوامع و افراد، آنها را بخشی از میراث ناملموس خود میشناسند و همواره از نسلی به نسلی دیگر منتقل میشود و پیوسته به وسیله انسانها و جوامع و گروهها در پاسخ به محیط اطرافشان و در تقابل با طبیعت و تاریخشان خَلق میشود و سازگار با مفاد حقوق بشر بینالمللی و شرایط احترام متقابل میان جوامع، گروه ها و اشخاص باشد.
میراث معنوی مهمترین ابزار برای شناخت اندیشههای مختلف است ،میتوان اطلاعات جالب توجهی از تاریخ شفاهی، فرهنگ، زبان، سنتها و رسوم مناطق مختلف به دست آورد. چانچه در فهرست جهانی یونسکو هم ثبت شود هویت جهانی کشورها را میسازند و به برقراری صلح پایدار در جهان کمک میکند.از طرفی با مدیریت مناسب می توان هم تولید اشتغال کرد و هم سرمایه را سرازیر ..
سوال شد: نمونه میراث های معنوی که ثبت ملی شده چند نمونه دارید؟.
پاسخ دادند:
برای نمونه که الان در خاطرم است مانند(آش های سنتی بادمجان و ترش ملایر، روش تولید و فرآوری سیاه شکر، عروسک آئینی گیشا، روش تولید نان خشک سنتی لشتنشاء و چوببازی دیلمان ، گلابگیری روستای گیلده و مهارت شالبافی ویسرود ،نان خشک شیرین(تخ نخی) لشتنشاء ، آیین و مراسم هولکهخوانی منطقه هردنگ، نقشهکشی، بافندگی و رنگرزی قالیهای سنتی شهر مود، مهارت ساخت کلاه پولی (کلوته) روستای چنشت، مراسم عناب تهکنی، مهارت پلاسبافی (سیاه چادربافی) روستای سیدال، ساخت کیسه چکندوزی توتون و تنباکو در شهر سهقلعه، آیین و مراسم جشن کاکل و پخت نان سنتی غینیچه در بشرویه ، آیین نخلگردانی روستای ایزی سبزوار، مهارت تهیه آش جوش پره گناباد، روشهای سنتی پخت نان تافتون گناباد، مراسم سوال و جواب روز عاشورا چشام، مراسم برگزاری روضهخوانی هیئت آهنگران مسجد جامع سبزوار، آیین نخلگردانی مزینان، مهارت تهیه نان آجار، مهارت پخت کمه جوش، بازی سنگ سنگ چلپا ششتمد، دانش سنتی پخت نان در خلیلآبادو........)
ضمن شرمندگی در درون خود ، زمزمه کردم که عجب! دیزج خلیل کهن مراسم مقابله( قران خوانی) ، هابا ننه، نقاشی دیواری و شاخسی و اسب گردانی عاشورا و.... دارد ولی چه اندازه کم کاری شده و از همه #خطرناکتر کسی #مطالبه گری اینگونه امور نیست. در مورد چندمیراث مادی هم کوتاهی شده کدام فرهنگ سازی درمجالس و محافل و منابر انجام داده ایم که امروز به میراث غیر مادی بیندیشیم، در همین راستا تا چه اندازه از همشهریان توانمند و شاغل در سازمان میراث فرهنگی کمک گرفتیم؟؟؟؟.
یک کوکه عروس(نان محلی) داشتیم که آنهم به نظرم خامنه به ثبت رساند.#بگذریم و این پیام را هم در برداشت آزاد #بایگانی کنیم..
چهره ام از سرررررررر درون خبرداد و مصاحبم ادامه داد : #نگران نباش . با حمایت شورا و دهیاری مثل روستای زردویی پاوه (دارای افتخار اولین اتاق فکر روستایی در کشور که موفق شددرکوتاهترین زمان پای چندین هزارگردشگر را به روستا بازکند)) اتاق فکر برای مجموعه روستا تشکیل دهیدتا نتایج آن را درکمترین زمان لمس کنید. اتاق فکرروستای از تعدادی افراد مسن وجوان تشکیل و دهیار و اعضای شورا و کارمندان وزارت کشورحق عضویت درآنرا ندارند. سپردن کار به خود مردم ازمسیر#اندیشه+ مشارکت با #مدیران روستایی جزو اصول اتاق فکر روستایی است.
مواردی که با ایتم های زیر(معیارهای میراث فرهنگی ناملموس) تداخل داشته باشد را شناسایی و مطالعه کنید و بعد..
1-اثاری ارزشمند که با تکیه بر نبوغ و خلاقیت انسانی بوجود آمده است
2-اثاری که دارا ی نشانههای سنتی، فرهنگی و تاریخی باشند
3-آثاری که نشان ازتبادل اثر فرهنگی مورد نظر میان نسلها و انتقال ارزشهای فرهنگی جامعه هستند
4-اثری که تقویت هویت فرهنگی ویا الهامبخشی بین سایر فرهنگ هاست
5-اثاری در برقراری آرامش و همزیستی مسالمت آمیز اجتماعی و برقراری ارتباط میان محله ها و روستا ها
6-اثری که کویای نقش فرهنگی و اجتماعی در زمان معاصرباشد
7-اثری که با به کارگیری مهارتی منحصربهفرد در خلق ان بوجود امده است
الف-#تعریف : اتاق فکر، مرکزی مطالعاتی پژوهشی است که در آن مطالعات و تحقیقات کاربردی انجام میشود و برای حل مسایل، خلق ایدههای جدید و تدوین ایدههای کلی شکل گرفته و پیشنهادهای خام به سیاستها و برنامههای دقیق و قابل اجرا تبدیل میشود. به طور کلی نقش اولیه اتاقهای فکر، ایجاد پل بین ایده و عمل است.
ب-#چرا اتاق فکر روستایی؟
گرفتار شدن تصمیم گیران در مسایل اجرایی روزمره و سرگرم شدن در برنامه های از پیش تعیین شده ، شرکت در جلسات، پاسخگویی به مراسلات و مراجعین، فرصت چندانی برای تفکر و اندیشه همه جانبیه وخارج از سیستم راکاهش میدهد بنابراین لازمه عبور از این مشکل، ایجاد ساختاری با عنوان اتاق فکر است تا بتوان از طریق آن به کمک تصمیم گیران روستا شتافت.
ج-#اتاق فکر روستایی چه ویژگی هایی دارد؟
ج1-جمع اندیشی.
ج2-تولید فرآوردههای فکر و انتقال به مدیران روستایی
ج3-معطوف بودن کوششها به مسایل روز(تصمیم سازی در اموری که می توند در حال یا آینده ایجاد مشکل نمایند)
4ج- درگیر نشدن در مسایل اجرایی ، تشریفات و مسایل قشری وتلاش برای ایجاد طوفان فکری در اعضا جهت دستیابی به بهترین راه کار.
د-#چه افرادی در اتاق فکر کار آیی دارند؟
د1-افرادی که دارای روحیه پژوهشگری وتحقیق دارند.
د2-گروهی از نخبگان و مشاوران متخصص بین رشته ای باسابقه، نابغه، پر توان، باهوش
د3-افرادی با روحیه خلاق ونوآوری وعلاقمند به کار گروهی
د4-افرادی مقید به بهره گیری از تفکر جمعی در تصمیم سازی امور عمومی
د5-افراددارای تعهد به ویژه به تصمیمات و افکار حاصله از جلسه اتاق فکر
د6-افرادی که قادر به تشکیل جلسات ، بازبینی مستمرومنظم جلسات ومباحث باشند
د7-افرادی با روحیه صبر وشکیبایی (از طولانی بودن فرایند حصول نتیجه خسته نشده و پیگیر باشد).
ه-#هدف نهایی: افزایش مشارکت مادی و معنوی جامعه درامور و تصمیم سازی منطقی وارایه تصمیمات به تصمیم اجرایی روستا.