پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
روحانیون دیزج خلیل
نوشته شده در یک شنبه 28 خرداد 1396
بازدید : 575
نویسنده : بيك بابا

یادی از تاریخ :

آیت اللّه حاج شیخ قدرت اللّه وجدانی فخر سرابی رحمه الله

فرزند: سیف اللّه

ولادت: بیست و ششم ۱۳۱۱ش

زادگاه: سراب (آذربایجان شرقی)

 


:: موضوعات مرتبط: دیزج خلیل , ,
:: برچسب‌ها: روحانیون دیزج خلیل ,



قدرت اله وجدانی سرابی
نوشته شده در یک شنبه 28 خرداد 1396
بازدید : 411
نویسنده : بيك بابا

یادی از تاریخ :

آیت اللّه حاج شیخ قدرت اللّه وجدانی فخر سرابی رحمه الله

فرزند: سیف اللّه

ولادت: بیست و ششم ۱۳۱۱ش

زادگاه: سراب (آذربایجان شرقی)

محل تحصیل و تدریس: سراب، تبریز، قم

استادان: آیات عظام: سیّد محمّد حجّت کوه کمره ای؛ سیّد حسین بروجردی؛ امام خمینی؛ علّامه طباطبایی؛ سیّد محمّد محقق داماد؛ شیخ محمّدعلی اراکی؛ شیخ عبدالنبی عراقی رحمهم الله.

مقام علمی: ایشان علاوه بر اخذ درجه ی اجتهاد از علمای بزرگ، اجازه ی روایت و امور حسبیّه از حضرات آیات: خویی، اراکی، حکیم، شیخ عبدالنبی عراقی، گلپایگانی و مرعشی نجفی رحمهم الله نیز داشت.

آثار: وظایف المکلّفین؛ الجواهرالفخریه؛ الإیضاح؛ انوار منطقیه؛ اجتهاد در اسلام؛ کار و کوشش از نظر اسلام؛ آداب معاشرت در اسلام. ، الجواهر الفخریه فی شرح اللّمعة و الرّوضةالبهیه، رساله ای در قاعده لاضرر ، توضیح المسائل

مسافرت تبلیغی: اقصا نقاط ایران ، و کشورهای ترکیه ، هلند ، بلژیک و حضور تبلیغی در جبهه های دشت عباس ، ایلام، شلمچه، فاو ، خرمشهر و سالها تبلیغ در دیزج خلیل واولین برگزار کننده نماز جمعه در شبستر


:: برچسب‌ها: ایت اله , فخر , وجدانی , دیزج خلیل ,



خاطره نویسی
نوشته شده در یک شنبه 28 خرداد 1396
بازدید : 358
نویسنده : بيك بابا

بسمه تعالی

ماندگار ترین اثر انسانی ، نوشته های اوست.

نوشتن خاطرات ، نوشتن برای عبرت گیری نسل های بعدی ، زنده نگه داشتن خود برای آینده گان و حفظ فرهنگ و ادب برای تاریخ است و بس. هرچند امروز بجز فعال شدن سلول های خاکستری مغز و صمیمییت بیشتر، نفعی  نداشته باشد.

برای سهولت در نوشتن و یاد آوری تقسیم بندی و شیوه زیر را بکار ببندیم.

1-دوران قبل از تولد: اشاره ای کوتاه به وضعیت تاریخی ، سیاسی ، اجتماعی و اقتصادی محل تولد در یک صفحه.

2- دوران کودکی  : نام پدر و مادر ، اعضاء خانواده و فرزندان متولد شده قبل از خودم ، نحوه پذیرش تولد من در خانواده ، شغل پدر و مادر در آنروزها ، همبازی ها ، مشغولیت و تفریحات، مسافرت ها ، تلخ ترین و شیرین ترین خاطره از این دوران.

3- دوران تحصیل ابتدایی : نام مدرسه ، اولین روز ثبت نام یا اولین سال تحصیل ، وضعیت تحصیلی ، برخورد معلمین ، نام همکلاسی ها ، هم بازی ها ، تفریحات و سرگرمی های تابستانی.

4- دوران تحصیل متوسطه : همانند مفاد ردیف 3 تهیه شود. مسئولیت های دبیرستانی ، موفقییت ها.

5-دوران سربازی : سال اعزام ، محل آموزش ، محل خدمت ، همدوره ها (نام افراد یا نام محل تولد آنان) ، افراد سرشناس در محل خدمت ، قسمتی از آداب رسوم محلی ، نام فرماندهان، خدمات ارایه شده توسط من ، تلخ ترین و شیرین ترین خاطره.

6-دوران اشتغال بکاراولیه : مشاغل متفرقه ، اشتغال رسمی ، آموزش ها ، محل آموزش ، اسامی همدوره ها ، فرماندهان یا مدیران شاخص، مسافرت ها ، تلخ ترین و شیرین ترین خاطره ، علت خاتمه دادن به شغل).

7- اشتغال بکار مجدد : نام محل ، مسئولیت ها ، دوستان و معاشرین

8- اشتغال بکار دائیمی : نام محل ، مسئولیت ها ، خدمات ، دوستان و معاشرین ، اثر گذاری من در روند کار، تلخ ترین و شیرین ترین خاطره.

9-ازدواج و اولاد: سال ازدواج ، خلاصه بیوگرافی از همسر ، تعداد فرزندان ، محل تولد

10-فعالیت های مردمی من تا پیروزی انقلاب: ریشه ها ، حضور من ، محل فعالیت ، نوع فعالیت ، همراهان ، افراد شاخص، تاثیر گذاری یا تاثیر پذیری از دیگران ، تلخ ترین ، شیرین ترین خاطره ، صحنه های حماسی

11-فعالیت ها من بعد از انقلاب: نوع فعالیت ، محل ، تلاش های انفرادی و گروهی ، تفریحات و سرگرمی ها.  

 

12-فعالیت های من زمان جنگ: محل ، آموزش ها ، نام مناطق ، مسئولیت ، اسامی فرماندهان عمده ، همراهان(نام یا اهلیت) ،یگان های خدمتی، مدت حضور ، تعداد حضور، نوع عملیات ها ، تاریخ تقریبی، مکان عملیات، دوستان شهید، جانباز ، اسیر ، دوستانی ه هنوز با آنها در ارتباطم ، تلخ ترین یا حماسی ترین و شیرین ترین خاطره

13-فعالیت های من بعد از جنگ : اشتغال ، مسئولیت های عمده ، محل های خدمتی، دوستان همراه، ادامه تحصیل ، مسافرت ها ، ماموریت ها ، تلخ ترین و شیرین ترین خاطره ، بازنشستگی.

14- فعالیت های من جانبی در شغل اصلی: فعالیت های مردمی ، فرهنگی ، اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی ، مذهبی، اسامی دوستان ، افراد شاخص، ملاقات ها ، تاثیر پذیری یا تاثیر گذاری در ملاقات ها ، محل فعالیت ها ، تلخ ترین و شیرین ترین خاطره

اسناد و مدارک. افرادی که می تواند در این حرکت همگام و همیار باشند:

الف-شناسنامه ها ، مدارک تحصیلی ، مکاتابت اداری و امریه ها ، عقد نامه ها ، معاملات ملکی، آلبوم خانوادگی و دوستانه ، پشت نویسی های عکس و کتاب و هدایا، دفتر تلفن های قدیمی ، یادداشت های تقویمی ، دفتر و کارنامه فرزندان، سوابق درمانی و بهداشتی ، فیلمهای خانوادگی و دوستان و اداری، نامه های مکاتباتی دوستانه و خانوادگی، کالا های قدیمی خریداری شده ، سنگ قبر ها و....

ب- ارتباط گیری با دوستان و بزرگان فامیل ، گفتگو با همسر ، یاد آوی خاطره برای همسر جهت تکمیل مطلب، مراجعه به دوستان اداری و همکلاسی و هم خدمتی

تذکر :

1-متعهد شدن به نوشتن 10 دقیقه ای در ساعت خاص در هر روز.

2-تلاش نشود به یکباره قصد نوشتن و خاتمه یک مطلب را داشته باشیم . زمان در اختیار است.

3-ترتیب و توالی در یادداشت موضوعات هیچ اهمیتی ندارد پس تلاش برای رعایت آن نکنیم

4-روی هر نوشته موضوع و نام دوران را بنویسیم. فهرست بندی و شماره گذاری یادداشت ها انجام بگیرد.

5-جمع آوری ، یکجا نویسی ، سامان دهی ، مقدمه ، پیش گفتار ، ویرایش ، مستند سازی ، چاپ از مراحل نهایی است فعلا به آنها نیندیشیم.


:: برچسب‌ها: خاطره , دیزج خلیل ,



تحجر
نوشته شده در یک شنبه 28 خرداد 1396
بازدید : 411
نویسنده : بيك بابا

تحجر چیست؟ ومتحجرکیست ؟

استاد شهید مرتضی مطهری درمورد کج فهمی وانحراف دینی چنین می فرماید: ( دو بیماری خطرناک همواره آدمی را در این زمینه(افراط وتفریط) تهدید می کند : بیماری جمود و بیماری جهالت ، نتیجه بیماری‏ اول توقف و سکون و باز ماندن از پیشروی و توسعه است و نتیجه بیماری دوم‏ سقوط و انحراف است… . جامد و جاهل متفقا فرض میکنند که هر وضعی که در قدیم بوده است ، جزء مسائل و شعائر دینی است ، با این تفاوت که جامدنتیجه میگیرد این شعائر را باید نگهداری کرد و جاهل نتیجه میگیرد اساسا دین ملازم است با کهنه پرستی و علاقه به سکون وثبات… جامدهای متدین نما همانطوریکه  به پاره‏ای  مسائل فلسفی بی جهت رنگ‏ مذهبی دادند شکل ظاهری مادی زندگی را هم میخواستند جزء قلمرو دین بشمار آورند ، افراد جاهل و بی خبر نیز تصور کردند که واقعا همین طور است و دین برای زندگی مادی مردم شکل و صورت خاصی در نظر گرفته است . و چون به‏ فتوای عِلم باید شکل مادی زندگی را عوض کرد پس عِلم، فتوای منسوخیت دین را صادر کرده است . جمود دسته اول و بی خبری دسته دوم فکر موهوم تناقض علم و دین را بوجود آورد. نظام حقوق زن ص ۱۱۸)

  ودرجای دیگر می فرماید.تنگ نظری مذهبی ازخصیصه‏های خوارج است اما امروز آن را باز درجامعه اسلامی می‏بینیم .این همان.است که گفتیم خوارج شعارشان  از بین رفته‏ومرده است اما روح مذهبشان کم و بیش در میان بعضی افراد و طبقات‏.همچنان زنده و باقی است.بعضی از خشک مغزان را می‏بینیم که جز خود و عده‏ای بسیار معدود مانند خود ، همه مردم جهان را بادید کفر و الحاد می‏نگرند و دایره اسلام ومسلمانی را بسیار محدود خیال می‏کنند..

 خوارج با روح فرهنگ اسلامی آشنا نبودند ولی شجاع‏ بودند . چون جاهل بودند تنگ نظر بودند و چون تنگ نظر بودند زود تکفیر وتفسیق می‏کردند تا آنجا که اسلام و مسلمانی را منحصر به خود می‏دانستند وسایر مسلمانان را که اصول عقائد آنها را نمی‏پذیرفتند کافر می‏خواندند وچون شجاع بودند غالبا به سراغ صاحبان قدرت می‏رفتند و به خیال خود آنهارا امر به معروف و نهی از منکر می‏کردند و خود کشته می‏شدند و گفتیم دردوره‏های بعد جمود و جهالت و تنسک و مقدس مابی و تنگ نظری آنها برای‏دیگران باقی مانداما شجاعت و شهامت و فداکاری از میان رفت.

خوارج بی‏شهامت ، یعنی مقدس مابان ترسو ، شمشیر پولادین  را به کناری گذاشتند و از امر به معروف و نهی از منکر صاحبان قدرت که‏برایشان خطر ایجاد می‏کرد صرف نظر کردند و با شمشیر زبان به جان صاحبان فضیلت افتادند.هر صاحب فضیلتی را به نوعی متهم کردند به طوری که درتاریخ اسلام کمتر صاحب فضیلتی را می‏توان یافت که هدف تیر تهمت این‏طبقه واقع نشده باشد . یکی راگفتند منکر خدا ، دیگری را گفتند منکر معاد، سومی را گفتند منکر معراج جسمانی و چهارمی را گفتند صوفی ، پنجمی را چیز دیگر و همینطور...،به طوری که اگر نظراین احمقان را ملاک قرار دهیم‏هیچوقت هیچ دانشمند واقعی مسلمان نبوده است.وقتی که علی ع تکفیر بشودتکلیف دیگران روشن است .

بوعلی سینا ، خواجه نصیر الدین طوسی ،صدرالمتألهین شیرازی ، فیض کاشانی ، سید جمال الدین اسد آبادی ، واخیراً محمد اقبال پاکستانی از کسانی هستند که از این جام جرعه‏ای به کامشان‏ریخته شده است. بوعلی در همین معنی می‏گوید   

کفر چو منی گزاف و آسان نبود

محکمتر از ایمان من ایمان نبود

در دهر یکی چو من و آنهم کافر

پس در همه دهر یک مسلمان نبود

خواجه نصیرالدین طوسی که از طرف شخصی مسمی به " نظام العلماء " مورد تکفیر واقع شد ، می‏گوید  

نظام بی‏نظام ار کافرم خواند

چراغ کذب را نبود فروغی

مسلمان خوانمش ، زیرا که نبود

دروغی را جوابی جز دروغی

 به هر حال ، یکی از مشخصات و ممیزات خوارج تنگ نظری و کوته بینی‏ آنها بود که همه را بیدین و لامذهب می‏خواندند . علی ع، علیه این کوته نظری‏ آنان استدلال کرد که این چه فکر غلطی است که دنبال می‏کنید ؟ فرمود : پیغمبر جانی را سیاست می‏کرد و سپس بر جنازه او نماز می‏خواند و حال آنکه‏ اگر ارتکاب کبیره موجب کفر بود پیغمبر بر جنازه آنها نماز نمی‏خواند زیرا بر جنازه کافر نماز خواندن جایز نیست و قرآن از آن نهی کرده است  شرابخوار را حد زد و دست دزد را برید و زنا کار غیر محصن را تازیانه زد و بعدهمه را در جرگه مسلمانها راه داد و سهمشان را از بیت‏ المال قطع نکرد و آنها با مسلمانان دیگر ازدواج کردند . پیغمبر مجازات‏ اسلامی را در حقشان جاری کرد اما اسمشان را از اسامی مسلمانها بیرون نبرد. جاذبه ودافعه علی ع  استادمطهری ص۱۵۸تا۱۶۰و

درخاتمه این بیان جای دارد خود ودیگران را هشدار دهیم که هیچ لجنى در درون انسان  مانند تکبر و خود محورى مانع جریان یافتن آب حیات معرفت و شناخت در درون وى نیست.  گاهى این  لجن بقدرى رسوب شده و تحجر یافته است که از ورود حتى یک قطره آب معرفت, از جهان قابل  شناخت, به درون جان آدمی مانع مى‏گردد. گاهى دیگر به مرحله تحجر و رسوب نرسیده ولى هر  آب معرفتى که وارد درون شود آنرا آلوده و کثیف مى‏سازد .

 


:: برچسب‌ها: دیزج خلیل , تحجر ,



سلام
نوشته شده در دو شنبه 22 خرداد 1396
بازدید : 394
نویسنده : بيك بابا

سلام. طاعات قبول


:: برچسب‌ها: رمضان ,



دیزج خلیل
نوشته شده در جمعه 12 خرداد 1396
بازدید : 459
نویسنده : بيك بابا

 

حضور نماینده  مجلس منطقه (خانم دکتر آقاپور) در دیزج خلیل


:: برچسب‌ها: دیزج خلیل , آقاپور , مجلس ,



دیزج خلیل
نوشته شده در جمعه 12 خرداد 1396
بازدید : 405
نویسنده : بيك بابا

 

شعور اجتماعی و انتخااتی دیزج خلیل


:: برچسب‌ها: دیزج خلیل , انتخابات , شورا ی اسلامی ,



دیزج خلیل
نوشته شده در جمعه 12 خرداد 1396
بازدید : 1045
نویسنده : بيك بابا

 

شعور سیاسی و اجتماعی دیزج خلیل


:: برچسب‌ها: دیزج خلیل , انتخابات , شورا ی اسلامی ,



انتخابات
نوشته شده در جمعه 12 خرداد 1396
بازدید : 389
نویسنده : بيك بابا

 

شعور اجتماعی و شور سیاسی در انتخابات پنجمین دوره شورای روستا

 


:: برچسب‌ها: دیزج خلیل , انتخابات , شورا ,



گفتم کجا؟
نوشته شده در چهار شنبه 20 ارديبهشت 1396
بازدید : 421
نویسنده : بيك بابا

گفتی بیا،گفتم کجا؟ گفتی میان جان ما
گفتی مرو.گفتم چرا؟ گفتی که میخواهم تورا

گفتی که وصلت میدهم.جام الستت میدهم
گفتم مرا درمان بده. گفتی چو رستی میدهم

گفتی پیاله نوش کن. غم در دلت خاموش کن
گفتم مرامستی دهی،با باده ای هستی دهی

گفتی که مستت میکنم،پر زانچه هستت میکنم
گفتم چگونه از کجا؟ گفتی که تا گفتی خودآ

گفتی که درمانت دهم. بر هجر پایانت دهم
گفتم کجا،کی خواهد این؟گفتی صبوری باید این

گفتی تویی دردانه ام. تنها میان خانه ام
مارا ببین،خود را مبین درعاشقی یکدانه ام

گفتی بیا. گفتم کجا. گفتی در آغوش بقا
گفتی ببین.گفتم چه را؟گفتی خدارا در خود آ

هم‌قافیه با باران http://hamghafiebabaran.blog.ir/


:: برچسب‌ها: گفتم , عشق , اینجا ,